سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر دلت جامه پرهیزگاری بپوشان تا به دانش برسی [از سفارشهای خضر به موسی علیه السلام]
پرورش شتر مرغ
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» مقدمه ای بر چگونگی پرورش شتر مرغ:

 مقدمه ای بر چگونگی پرورش شتر مرغ:

 شتر مرغ از جمله پرندگانی است که امروزه پرورش آن دردنیا روبه افزایش نهاده. بطوری که براساس آمار اعلام شده درحال حاضر کشورهای آمریکا، انگلیس و آفریقای جنوبی به عنوان مهمترین کشورهای پرورش شترمرغ دردنیا به شمار می روند. براساس نظریه کارشناسان توجه ا‌نسان به شترمرغ و محصولات آن تقریباً به 7500 سال پیش برمی گردد. اولین اثری که حاکی ازوجود شترمرغ در صحرا بوده مربوط به سنگ منقوشی است که در شکار شترمرغی را توسط یک پلنگ به تصویر کشیده است. این کارشناسان معتقدند مصریان باستان از پرها متقارن شترمرغ بعنوان سمبل عدالت و از تخم هایش برای مصارف دارویی استفاده می کردند. به گفته آنان از تخم خالی شترمرغ در آن زمانها برای حمل و نگهداری آب استفاده می کردند. برخی از اعراب نیز شترمرغها را برای تغذیه شکارکرده و چرم آنها را درلباسهایشان به کار می بردند. براساس اطلاعات موجود اولین جوجه کشی شترمرغ به روش مصنوعی در سال 1875 میلادی در الجزایر صورت گرفت که از12‌آشیانه مختلف 8 جوجه به دست آمد.

پرورش شتر مرغ از سال 1860 در کشور افریقای جنوبی به صورت جدی آغاز گردید و سپس در سایر نقاط دنیا گسترش یافت. امروزه در بسیاری از کشورها پرورش شتر مرغ انجام می شود. کشور ایران هم چند سالی است مبادرت به واردات این پرنده نموده و در امر پرورش آن گام نهاده است. در طی چند سال گذشته مطالعاتی برروی پارامترهای تولیدی، جوجه کشی، تغذیه و پرورش این پرنده صورت گرفته که توأم با موفقیت هایی دراین زمینه بوده  است. قابل ذکر است که تاکنون  در ایران محصولات حاصل از کشتار این پرنده به بازار عرضه نشده است. شترمرغ بزرگترین پرنده موجود در طبیعت بامشخصاتی بی نظیر و عجیب درمقایسه با تمامی پرندگان است. شباهت ظاهری به شتر و همچنین شباهت از نظر پرورشی با دامهای پرورشی و در واقع بهترین نام آن همان شترمرغ بوده که نشان دهنده طیور بودن از نظر برخی مشخصات وهمچنین دام  بودن از نظر تولید و نگهداری می باشدشترمرغ درشاخه ماکیان و طیور طبقه بندی شده و در این بخش هم درزیر شاخه ای به نام سینه پهن ها با نام لاتین  Rattite قراردارد. پرنده هایی می باشند بدون قابلیت پرواز وباجثه ای بزرگتر از تمامی دیگر پرندگان  موجود و برخلاف تمامی پرندگان،  شترمرغ  فاقد جناغ سینه بوده واین مشخصه بهمراه وزن زیاد وعدم تکامل عضلات پروازی این پرنده را از پرواز ناتوان کرده است.
پرورش
شترمرغ در حدود200 سال پیش درآفریقای جنوبی (تنهاکشوری که هم اکنون نیزشترمرغ در طبیعت یافت می شود) رایج بوده وجالب توجه است که  در 200سال پیش کشورایران نیز جزء زیستگاه طبیعی این حیوان بوده و کشور ایران از نظرآب و هوا شرایط خوبی برای این حیوان دارد. درآفریقا قبل از پی بردن به خواص ونوع محصولات تولیدی این حیوان،  فقط جنبه تولید  پر در نظرگرفته می شد که هم اکنون این محصول جزءمحصولات فرعی محسوب می شود ولی با تحقیقات وسیع طی 20 سال اخیر و پی بردن به خواص ا ستثنائی محصولات تولیدی،  شترمرغ جزءصنعت دامپرورری و طیور محسوب شده وروز به روز نیزدرحال گسترش وپیشترفت می باشد. پرورش شتر مرغ  از سال 1860 در کشور افریقای جنوبی به صورت جدی آغاز گردید.می‌توان گفت که پرورش شترمرغ یکی از صنعت‌های نوین است که در قرن حاضر توجه سرمایه‌گذاران و پرورش‌دهندگان بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. پرورش‌دهندگان شترمرغ در ابتدای پرورش و سرمایه‌گذاری در این صنعت متوجه سودآوربودن آن و افزایش سرمایه اولیه خود شدند که این افزایش در برخی مواقع حتی تا چند برابر سرمایه اولیه نیز می‌رسید و اکنون با توجه به جاافتادن این صنعت در کل جهان، آینده بسیار خوبی را برای آن می‌توان متصور بود. ورود شترمرغ به ایران در حدود هفت سال پیش انجام گرفته و در این مدت نتایج بدست آمده از تحقیقات بر روی نحوه زیست این پرنده در کشور همگی مؤید این هستند که پرورش شترمرغ به عنوان یک صنعت بسیار سودآور و با آینده درخشان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

اگر چه این صنعت شباهتهایی با صنعت طیور ودیگر دامها دارد اما همچنین دارای بسیاری مشخصات منحصر به فرد است که برای این صنعت تخصص ومدیریت خاصی طلب می کند که با تحقیق و عملکرد صحیح می توان در آن خبره شد وبراحتی به آن اشتغال پیداکرد شتر مرغ بزرگترین پرنده موجود در کره زمین است که به دلیل داشتن بالهای رشد نکرده توانایی پروازندارد. ولی در مقابل ، با داشتن پاهای قوی قادراست با سرعتی معادل 60 کیلومتر در ساعت بدود وسرعتش را بیش از 10 دقیقه حفظ کند. درصورتیکه شترمرغها در شرایط مناسب و با سلامتی کامل نگهداری شوند قادرند تا بیش از 40 سال بارور بمانند.

شترمرغ‌ها از بزرگ‌ترین پرندگان موجود در جهان هستند که از لحاظ تاریخی بومی آفریقا بوده واز زمانهای دور استفاده ازمحصولات آن در میان اقوام گوناگون این قاره رواج داشته است. این پرنده قادر به پرواز نیست اما باداشتن پاهای بسیار قوی خود توانایی بالایی برای تند دویدن دارد البته بال‌های آنها نیز به طرز شگفت‌آوری قوی هستند و در نمایش‌های تهاجمی و مانورهای جنسی و تولید مثلی مورد استفاده پرنده قرار می گیرد.



نویسنده متن فوق: » محمد رضا زارع ( جمعه 86/1/3 :: ساعت 7:4 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آشنایی با آنزیم فیتاز
باکترویسین و باکتریوفاژ جایگزین آنتی بیوتیک ها می شوند
اسیدی فایر در تغذیه طیور
بتائین چیست
وظایف ویتامین C در طیور
آنتی بیوتیک به عنوان محرک رشد در طیور
پری بیوتیک چیست
مصرف گوشت شترمرغ برای افراد دچار فشارخون مفید است
ال کارنیتین چیست
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 13
>> بازدید دیروز: 29
>> مجموع بازدیدها: 1231991
» درباره وبلاگ من

پرورش شتر مرغ

» پیوندهای روزانه

فروشگاه فرافر [16]
روغن قلم شتر مرغ [3]
روغن صورت شتر مرغ [2]
فروشگاه محصولات شتر مرغ [5]
جزوه آموزشی پرورش شتر مرغ در 405 صفحه [3361]
انواع طرحهای شتر مرغ [2071]
علوم دامی [730]
اطلاعات علمی شتر مرغ [3377]
پرورش شتر مرغ [3751]
بانک اطلاعاتی شتر مرغ [4057]
موسسه شتر مرغ کانادا [1817]
پوست تخم شتر مرغ [1560]
شرکت آتی نگر [402]
موسسه تحقیقاتی شتر مرغ [1511]
ostrich farm [429]
[آرشیو(55)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
پرورش شتر مرغ[16] . تغذیه[2] . ( یونجه[2] . ، سویا[2] . ، مکملهای معدنی[2] . جو[2] . جوجه[2] . درباره[2] . ذرت[2] . علوفه[2] . شترمرغ[2] . مولد[2] . و شبدر ) و کنستانتره[2] . ویتامینه[2] . ضد عفونی . فرمالین . فضای لازم برای شتر مرغ . کشتار شتر مرغ . گوشت شتر مرغ . سن یک سالگی . شتر مرغ . حاصل از کشتار . درآمد . بازگشت سرمایه . بررسی مقایسه ای در تولید تخم ،وضعیت نطفه داری، جوجه کشی و هچ . پرمنگنات . تمیز کردن جایگاه . جدول براورد سود وزیان طرح: . تاسیسات پرورشی جوجه ها . تاسیسات جوجه کشی: .
» آرشیو مطالب
kave1
kave2
kave3
kave4
kave5
kave6
kave7
kave8
فروردین 87
شهریور 87
اسفند 87
فروردین 88
دی 93
آذر 89

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
سه قدم مانده به....
کسب و کار ودر امد اینترنتی
فروشگاه طرح و نقشه شتر مرغ
دهیاری روستای هرفته

» صفحات اختصاصی
نرم افزار جامع مدیریت گاوداری

» لوگوی لینک دوستان


» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو


» طراح قالب