سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ کس نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، دشمن تر ازکسی نیست که نسبت به عبادتش تکبّر می ورزد و از درخواستآنچه نزد اوست، تن می زند . [امام باقر علیه السلام]
پرورش شتر مرغ
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» باکترویسین و باکتریوفاژ جایگزین آنتی بیوتیک ها می شوند

باکترویسین و باکتریوفاژ جایگزین آنتی بیوتیک ها می شوند

باکتریوسین چیست و چگونه میتواند باعث بهبود رشد پرندگان شود ؟ منظور از باکتریوفاژ چیست ؟ آیا باکتریوفاژها میتوانند به عنوان محرک رشد در طیور عمل کنند ؟ در یکی از مقالات اشاره کردیم که آنتی بیوتیک ها نمیتوانند محرک رشد خوبی برای طیور باشند چراکه میتوانند منجر به افزایش تولید رادیکال های مضر و همچنین صدمه به DNA سلول شوند. از سوی دیگر مطالعات نشان میدهد که استفاده از آنتی بیویتک ها به عنوان محرک رشد طیور خطر بروز مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک ها را  در جامعه بشری افزایش میدهد. بنابراین ما باید به دنبال جایگزینی برای آنتی بیویتک ها به عنوان محرک رشد در طیور باشیم. در حال حاضر دانشمندان بر روی محرک های رشد متنوعی کار میکنند که کاندید جایگزینی به جای آنتی بیوتیک ها هستند . باکتریوسین ها و باکتریوفاژها از جمله این موارد هستند .

باکتریوسین­ ها ترکیبات پروتیینی هستند که توسط برخی از باکتری­ ها تولید شده و توانایی کشتن باکتری­های دیگر به غیر از سویه تولید کننده خود را دارند. باکتریوسین­ ها را می­توان بر اساس وزن مولکولی آن­ها طبقه ­بندی کرد. برخی از باکتریوسین­ ها پپتیدی بوده و فقط از 19 تا 37 اسید آمینه ساخته شده اند و این درحالی است که برخی از مولکول­های پپتیدی درشتی ساخته شده اند که وزن نهایی آن­ها می­تواند به 90000 دالتون هم برسند. در ساختار برخی از باکتریوسین ­ها اسید­های آمینه غیر­معمول نیز دیده می­شود (به نقل از جوئرجیر، 2003). برخلاف آنتی­ بیوتیک­ ها، باکتریوسین­ها بسیار طبیعی­ تر می باشند، چرا که آن­ها از زمان­های باستان در غذای ما انسان­ها حضور داشته­اند (کلیویلاند و همکاران، 2001) باکتریوسین نیسین جزو مواد ایمن شناخته شده است. نیسین و سایر باکتریوسین ­های تولید شده توسط باکتری­های اسید لاکتیکی توجه زیادی را به خود جلب کرده اند، چرا که آن­ها توسط گروهی از باکتری­ها تولید می­شوند که برای سلامت انسان مفید بوده و در تولید برخی از غذاهای انسان استفاده می­شوند (جئورجیر، 2003). گزارش­ هایی وجود دارند که نشان می­دهند باکتریوسین­ ها می­توانند بر میکروفلورای روده تاثیرگذار باشند. به­ عنوان مثال، باکتریوسین تولید شده توسط اینتروکوکوس فیزیوم [3] موجود در چین ه­دان می­تواند جوجه ­ها را در برابر عفونت ناشی از سالمونلا پلوروم محافظت کند (آدیسیو و همکاران، 2000). بنابراین این امید وجود داردکه بتواناز باکتریوسین ها در کنترل جمعیت میکروبی لوله گوارش بهه نفع میزبان (پرنده ) استفاده کرد. به طوری که مهار جمعیت میکوربی در روده مزایای زیادی برای مرغدار از جمله کاهش ضریب تبدیل خوراک دارد.

باکتریوفاژ­ها ویروس­ هایی هستند که می­توانند باکتری­ها را آلوده کرده و در درون پیکر آن­ها شروع به تکثیر کنند. سپس همین ویروس­ها با لیز کردن سلول باکتریایی مجدداً با تعداد بیشتری در محیط اطراف میزبان خود پراکنده می­شوند (جئورجیر، 2003). بنابراین ویروس ها همیشه مضر نیستند !! در این روش ما از توان ویروس ها برای مهار جمعیت میکروبی روده استفادهمی کنیم به عنوان مثال هاف و همکاران (2002) روش فاژی موفقیت­ آمیزی را برای ممانعت از عفونت جوجه­ های گوشتی توسط اشریشیا کولی گزارش کردند. هم­چنین اسکلار و جئورجیر (2001) گزارش کردند که استفاده از فاژ می­تواند باعث کاهش تعداد باکتری سالمونلا اینتریدیس در روده کور جوجه ­ها شود. با این وجود، بیشتر باکتریوفاژ­های شناخته شده به صورت تخصصی عمل کرده چرا که باکتری­ های محدودی وجود دارند که محل اتصال برای فاژ مورد نظر را دارند. چنین ویژگی باعث بروز چالش­هایی در فاژتراپی شده است. به­ عنوان مثال، برخی از فاژ­های مربوط به سالمونلا فقط می­توانند تعداد اندکی از سویه ­های سالمونلا را مورد هدف قرار بدهند (جئورجیر، 2003)



نویسنده متن فوق: » محمد رضا زارع ( سه شنبه 100/7/20 :: ساعت 1:0 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آشنایی با آنزیم فیتاز
باکترویسین و باکتریوفاژ جایگزین آنتی بیوتیک ها می شوند
اسیدی فایر در تغذیه طیور
بتائین چیست
وظایف ویتامین C در طیور
آنتی بیوتیک به عنوان محرک رشد در طیور
پری بیوتیک چیست
مصرف گوشت شترمرغ برای افراد دچار فشارخون مفید است
ال کارنیتین چیست
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 20
>> بازدید دیروز: 31
>> مجموع بازدیدها: 1231107
» درباره وبلاگ من

پرورش شتر مرغ

» پیوندهای روزانه

فروشگاه فرافر [16]
روغن قلم شتر مرغ [3]
روغن صورت شتر مرغ [2]
فروشگاه محصولات شتر مرغ [5]
جزوه آموزشی پرورش شتر مرغ در 405 صفحه [3361]
انواع طرحهای شتر مرغ [2071]
علوم دامی [730]
اطلاعات علمی شتر مرغ [3377]
پرورش شتر مرغ [3751]
بانک اطلاعاتی شتر مرغ [4057]
موسسه شتر مرغ کانادا [1817]
پوست تخم شتر مرغ [1560]
شرکت آتی نگر [402]
موسسه تحقیقاتی شتر مرغ [1511]
ostrich farm [429]
[آرشیو(55)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
پرورش شتر مرغ[16] . تغذیه[2] . ( یونجه[2] . ، سویا[2] . ، مکملهای معدنی[2] . جو[2] . جوجه[2] . درباره[2] . ذرت[2] . علوفه[2] . شترمرغ[2] . مولد[2] . و شبدر ) و کنستانتره[2] . ویتامینه[2] . ضد عفونی . فرمالین . فضای لازم برای شتر مرغ . کشتار شتر مرغ . گوشت شتر مرغ . سن یک سالگی . شتر مرغ . حاصل از کشتار . درآمد . بازگشت سرمایه . بررسی مقایسه ای در تولید تخم ،وضعیت نطفه داری، جوجه کشی و هچ . پرمنگنات . تمیز کردن جایگاه . جدول براورد سود وزیان طرح: . تاسیسات پرورشی جوجه ها . تاسیسات جوجه کشی: .
» آرشیو مطالب
kave1
kave2
kave3
kave4
kave5
kave6
kave7
kave8
فروردین 87
شهریور 87
اسفند 87
فروردین 88
دی 93
آذر 89

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
سه قدم مانده به....
کسب و کار ودر امد اینترنتی
فروشگاه طرح و نقشه شتر مرغ
دهیاری روستای هرفته

» صفحات اختصاصی
نرم افزار جامع مدیریت گاوداری

» لوگوی لینک دوستان


» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو


» طراح قالب