سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به رگهاى دل این آدمى گوشتپاره‏اى آویزان است که شگفت‏تر چیز که در اوست آن است ، و آن دل است زیرا که دل را ماده‏ها بود از حکمت و ضدهایى مخالف آن پس اگر در دل امیدى پدید آید ، طمع آن را خوار گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آرد ، حرص آن را تباه سازد ، و اگر نومیدى بر آن دست یابد ، دریغ آن را بکشد ، و اگر خشمش بگیرد بر آشوبد و آرام نپذیرد ، اگر سعادت خرسندى‏اش نصیب شود ، عنان خویشتندارى از دست بدهد ، و اگر ترس به ناگاه او را فرا گیرد ، پرهیزیدن او را مشغول گرداند ، و اگر گشایشى در کارش پدید آید ، غفلت او را برباید ، و اگر مالى به دست آرد ، توانگرى وى را به سرکشى وادارد ، و اگر مصیبتى بدو رسد ناشکیبایى رسوایش کند ، و اگر به درویشى گرفتار شود ، به بلا دچار شود ، و اگر گرسنگى بى طاقتش گرداند ، ناتوانى وى را از پاى بنشاند ، و اگر پر سیر گردد ، پرى شکم زیانش رساند . پس هر تقصیر ، آن را زیان است ، و گذراندن از هر حد موجب تباهى و تاوان . [نهج البلاغه]
پرورش شتر مرغ
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» اثرات استفاده از ال کارنیتین و منیزیم در میزان تولید تخم و قدرت

اثرات استفاده از ال کارنیتین و منیزیم در میزان تولید تخم و قدرت باروری در شتر مرغ

                      معرفی : مطالعاتی که در موسسسه تحقیقات بیو شیمی پوتچف استروم دردانشگاه دو لتی آ فریقای جنوبی انجام پذیرفت نشان داد که شتر مرغها از این توانایی بر خوردار هستند تا در مواقع ضرورت به سرعت از منابع ذخیره انرژی در بدن خود در جهت ایجاد انرژی بالاتر جهت متابولیسم بهتر بهره گیرند .در زمانهایی که این حیوانات به نوعی دچار استرسهای فیزیولوژیک می شوند مانند دوره تولید مثل و باروری یا زمانهایی که حیوان دچار استرسهای محیطی و یا فقر شرایط زیستی می باشد مانند زمانی که حیوان در برابر بیماریها قرار دارد و می باید با آنها مقابله کند بخش اعظم این تامین انرژی از منابع ذخیره چربی در بدن شتر مرغ صورت می پذیرد و چربی های ذخیره شده به صورت فوق العاده وارد چرخه تولید انرژی در سطح میتو کندریال می شوند. از آنجا که کارنیتین و منیزیم در حصول انرژی از مواد چرب نقش عمده ای دارند به نظر رسید مصرف خوراکی این مواد در زمانهایی که حیوان به نوعی  دچار استرس هایی است که نیاز به تامین انرژی بیشتر  ضرورت میابد می تواند موثر باشد . این آزمایش کار خود را بر پایه بررسی اثر مصرف توام کارنیتین و منیزیم به صورت خوراکی در دوره تولید مثل بنا نهاد و هدف از آن این بود که مشخص شود آیا تجویز خوراکی این مواد قدرت و کیفیت باروری را در شتر مرغ بالا می برد و یا خیر.نتایجی که از این مطالعات به دست آمد نشان داد که استفاده از این مواد به نحو قابل توجهی موثر و نتایج آن رضایت بخش است

                 مواد و روش تحقیق :24 جفت ازشترمرغهای مولد به طور تصادفی به دو گرو ه مجزا تقسیم شدند این حیوانات در دو کمپ مجزا که دارای یک راهرو سرویس مشترک بودند نگهداری شدند.یک گروه به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شده و گروه دیگر به عنوان گروه مورد تحقیق آزمایش شدند. در گروهی که به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شده بودند ترکیب کارنیتین و منیزیم به صورت محلول در آب به آنها داده شد ترافهای 40 لیتری آب بین هر دو جفت شترمرغ به اشتراک گذاشته شدندو با توجه به اینکه هر شترمرغ در روز بین 4 تا 5 لیتر آب مصرف می کنند این میزان از آب برای دو روز آنها کفایت می نمود. میزان 1 میلی لیتر از محلول به صورت روزانه در اختیار هر حیوان بود به این صورت که در روزهای دوشنبه و چهارشنبه 2 میلی لیتر و در روز جمعه 3 میلی لیتر از محلول در اختیار حیوان قرار می گرفت.آزمایش در روز 27/6/1996 آغاز شد  و در تاریخ اول ژانویه 1997 پایان پذیرفت تخم ها روزانه جمع آوری می شدند وزن کشی شده و در دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری می شدند سپس به انکوباتور منتقل می شدند. تخم هایی که قدرت جوجه در آوری نداشتند 14 روز بعد از قرار گرفتن در انکوباتور جمع آوری می شدند پس از اینکه تخم های غیر بارور جمع شدند تخمهای مورد آزمایش و تخم های شاهد با همدیگر و در شرایط یکسان در یک انکوباتور نگهداری گردیدند . 

                        نتایج تحقیق :از مجموع 947 عدد تخمی که در یک پریود شش ماهه گذاشته شده بودند گروه تحقیق 544 تخم گذاشته بودند که 494 عدد از آنها بارور و 50 عدد غیر بارور بودند گروه شاهد در مجموع 403 عدد تخم گذاشته بودند که از این تعداد 360 تخم بارور و 43 عدد غیر بارور بودند .بنا بر این در گروه مورد آزمایش 134 عدد تخم بارور بیشتر  تولید شده بود که تفاوتی در حدود 37  % می باشد.شتر مرغهایی که مورد درمان قرار گرفته بودند زودتر به تولید مثل افتادند  و به همین خاطر میزان تخم گذاری آنها هم بالاتر از گروه شاهد بود.مجموعه وزن تخمهای بارور نزدیک به 6 ماه محاسبه شدند و پرندگان هر دو گروه از لحاظ وزن تخم گذاشته شده  در سه رنج خوب و متوسط و ضعیف دسته بندی شدند.با وجود اینکه در هر دو گروه پرندگانی با وزن تخم پایین وجود داشتند،  ولیکن گروه مورد آزمایش از شرایط به مراتب بهتری بر خوردار بودند.

                          بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه 24 جفت شتر مرغ مورد بررسی قرار گرفتند که 12 مورد از آنها مورد درمان قرار گرفتند. از نظر الگو بندی کیفیتی تخم مرغ در هر دو گروه تخمهایی با کیفیت ضعیف متوسط و عالی وجود داشتند و لیکن در گروه مورد تحقیق میزان تخمها ی ضعیف به مراتب از گروه شاهد کمتر بودند و گروه مورد تحقیق از وضعیت بهتری بر خوردار بود. با توجه به وضعیت تخم های جمع آوری شده نتیجه گیری شد که استفاده از کارنیتین و منیزیم می تواند به عنوان یک عامل تحریک ثانویه متابولیسم استروئید ها را در بدن به ویژه استروئیدهای جنسی را افزایش  داده و در مجموع در حدود 37 % بهبود باروری جنسی را داشته باشد.

                 تا این زمان آنچه که مشخص است اینست که تنها تفاوتی که بین شرایط دو گروه وجود داشته است اضافه نمودن  منیزم و کارنیتین به گروه آزمایش  بوده است و شریط دیگر دو گروه یکسان بوده اند .

                  با توجه به اطلاعاتی که از نقش کارنیتین در بدن انسان وجود دارد و فعالیتهایی که این ماده در تسریع حمل ونقل و انتقال چربی ها به چرخه تری کربوکسیلیک  اسید انجام      می دهد و با توجه به اینکه منیزم هم به عنوان یک کوفاکتور اصلی در چرخه کوانزیم ها عمل می نماید بهبود استحصال انرژی از چربی ها قابل پیشبینی بود. ولی اینکه مصرف  این مواد بتواند به اندازه 37 % در بهبود کارایی سیستم تولید مثلی موثر باشد نتیجه ای است که احتیاج به تحقیقات بیشتری را طلب می نماید ولیکن انچه که مسلم است اینست که کارنیتین قادر است به میزان چشمگیری قدرت باروری تخمها را در شتر مرغ بالا برد و کارایی دستگاه تناسلی آنها را هم بهبود بخشد.

                  دلایلی که باعث کمبود منیزیم و کارنیتین در بدن شتر مرغ میشوند احتیاج به کنکاش بیشتری را دارند ولیکن به نظر می رسد که عوامل خارجی مانند وضع آب و جیره غذایی و همچنین بستر و استرسهایی که از بیرون به شتر مرغ  وارد می شوند در بروز این کمبودها موثر باشند.

                  هر چند که این آزمایش در سطح کوچکی انجام پذیرفته و تحقیقات گسترده تری را طلب می نماید ولیکن نتایج بدست آمده از تحقیق قابل توجه می باشد. این یافته ها می توانند سر منشا تحقیقات بیشتر در زمینه تاثیر این ماده در شتر مرغ باشند به نظر می رسد که شناسایی جایگاه کارنیتین و فعالیتهای آن زمان بیشتری را طلب می کند. 

ترجمه و تالیف :دکتر امیر حسین شهروی-شرکت آرین رشد افزا
برگرفته از وبلاگ

http://shotormorgh.parsiblog.com



نویسنده متن فوق: » محمد رضا زارع ( جمعه 87/1/9 :: ساعت 1:0 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آشنایی با آنزیم فیتاز
باکترویسین و باکتریوفاژ جایگزین آنتی بیوتیک ها می شوند
اسیدی فایر در تغذیه طیور
بتائین چیست
وظایف ویتامین C در طیور
آنتی بیوتیک به عنوان محرک رشد در طیور
پری بیوتیک چیست
مصرف گوشت شترمرغ برای افراد دچار فشارخون مفید است
ال کارنیتین چیست
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 13
>> بازدید دیروز: 4
>> مجموع بازدیدها: 1231069
» درباره وبلاگ من

پرورش شتر مرغ

» پیوندهای روزانه

فروشگاه فرافر [16]
روغن قلم شتر مرغ [3]
روغن صورت شتر مرغ [2]
فروشگاه محصولات شتر مرغ [5]
جزوه آموزشی پرورش شتر مرغ در 405 صفحه [3361]
انواع طرحهای شتر مرغ [2071]
علوم دامی [730]
اطلاعات علمی شتر مرغ [3377]
پرورش شتر مرغ [3751]
بانک اطلاعاتی شتر مرغ [4057]
موسسه شتر مرغ کانادا [1817]
پوست تخم شتر مرغ [1560]
شرکت آتی نگر [402]
موسسه تحقیقاتی شتر مرغ [1511]
ostrich farm [429]
[آرشیو(55)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
پرورش شتر مرغ[16] . تغذیه[2] . ( یونجه[2] . ، سویا[2] . ، مکملهای معدنی[2] . جو[2] . جوجه[2] . درباره[2] . ذرت[2] . علوفه[2] . شترمرغ[2] . مولد[2] . و شبدر ) و کنستانتره[2] . ویتامینه[2] . ضد عفونی . فرمالین . فضای لازم برای شتر مرغ . کشتار شتر مرغ . گوشت شتر مرغ . سن یک سالگی . شتر مرغ . حاصل از کشتار . درآمد . بازگشت سرمایه . بررسی مقایسه ای در تولید تخم ،وضعیت نطفه داری، جوجه کشی و هچ . پرمنگنات . تمیز کردن جایگاه . جدول براورد سود وزیان طرح: . تاسیسات پرورشی جوجه ها . تاسیسات جوجه کشی: .
» آرشیو مطالب
kave1
kave2
kave3
kave4
kave5
kave6
kave7
kave8
فروردین 87
شهریور 87
اسفند 87
فروردین 88
دی 93
آذر 89

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
سه قدم مانده به....
کسب و کار ودر امد اینترنتی
فروشگاه طرح و نقشه شتر مرغ
دهیاری روستای هرفته

» صفحات اختصاصی
نرم افزار جامع مدیریت گاوداری

» لوگوی لینک دوستان


» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو


» طراح قالب